Vic: La CUP organitza un passi de la pel•lícula Persépolis.
05/03/2009
Amb motiu de la Diada Internacional de la Dona Treballadora ,la CUP de
Vic té el gust de convidar a tots els vigatans i vigatanes a la
projecció de la pel•lícula d'animació Persèpolis (amb posterior
col•loqui) que tindrà lloc al Centre Social Autogestionat La Torratxa
aquest divendres 6 de març a partir de les 8 del vespre.
Persèpolis: el còmic arriba a la pantalla
Fa set anys l’editorial francesa L’Associatio va publicar Persèpolis, un
còmic autobiogràfic de Marjane Satrapi, primera autora iraniana de còmic,
que aviat fou comparat pels crítics amb la novel•la gràfica Maus d'Art
Spiegelmanns (guanyadora del Pullitzer aquell any). En quatre volums la
dibuixant iraniana va realitzar un treball destacat: sempre des del punt
de vista del seu alter ego jove, plasmava les seves vivències d’infantesa
i joventut sobre el paper i al mateix temps, tot i que s’hi trobava sovint
tristesa i de vegades una crítica mordaç a la societat dins la temàtica
principal, mai va perdre el matís humorístic. Als Països Catalans, i
disponible en català, ha estat editada per la mà de Norma Editorial.
I ara s’ha portat aquesta història, també disponible en la nostra llengua,
a la gran pantalla. Cinc cèntims: El traspàs dels dibuixos expressionistes
en blanc i negre del còmic, que són tan impactants pel que fa a la visió
infantil d'una xiqueta que sap desemmascarar l’absurditat i la grisor d’un
règim religiós, s’ha aconseguit totalment. No ens sorprèn: simplement
Satrapi no ha deixat que ningú més s’ocupés del seu treball, sinó que ella
mateixa, en col•laboració amb l’artista de còmics francès Vincent
Paronnaud, n’ha agafat la direcció i el guió. Resulta original el fet que
s’ha renunciat totalment a les animacions generades per ordinador i als
efectes especials: Persèpolis és una de les molt poques pel•lícules
d’animació, les imatges de la qual han estat realment dibuixades a mà.
Tot i així, llegir Persèpolis només com a acusació contra la brutalitat i
crueltat dels governants iranians (amb especial incidència sobre les
dones) seria una simplificació errònia. També Occident, representat aquí
per Viena, la capital austríaca, perd ràpidament el caràcter de paradís a
la terra. Tot i que la joveneta Marjane disposa allà de llibertat per dir
i per fer el que vol, ho ha de pagar a un preu molt car: la pèrdua de la
seva pàtria. Com a iraniana a Viena té curiositat pel país estranger i
també se sent sempre observada amb desconfiança i temor per la gent
autòctona. Justament en aquest moment de la pel•lícula l’espectador es pot
sentir sorprès. Iran no és també per a nosaltres un grup de religiosos
fanàtics, una part de “l’eix dels dolents” que pronuncien obertament
amenaces d’extermini contra Israel? Satrapi torna a posar aquesta imatge
al seu lloc: mostra un poble que pateix sota un govern dictatorial però
que a més també estima, beu, riu i plora com qualsevol altre poble de la
Terra.