Sant Celoni: La CUP, amb altres entitats, impugna el Pla Territorial Metropolità de Barcelona

El passat 20 d’abril la Generalitat de Catalunya va aprovar definitivament el Pla Territorial Metropolità de Barcelona (PTMB), una eina de planificació del territori per a l’àmbit de la Regió Metropolitana que ha de marcar les directrius en matèria de sistemes urbans, espais naturals i infraestructures a Sant Celoni i al conjunt del Baix Montseny fins a l’any 2026.


Un any abans, moment de l’aprovació inicial del Pla, des de la CUP vam estudiar-ne el seu contingut, conscients que aquella era l’única escletxa que ens deixava el sistema democràtic per opinar i presentar al·legacions a tot allò que consideréssim oportú. Tot i observar-hi mancances i certs plantejament irreals i allunyats del model territorial que volem, vam decidir no presentar-hi al·legacions i donar suport a les presentades per diferents entitats com l’ADENC o la PTP. En aquell moment la memòria del Pla no preveia cap nova infraestructura viària a Sant Celoni.

La sorpresa va ser quan, un any després revisant la nova memòria del Pla aprovat definitivament, vam detectar com per art de màgia hi apareixia una nova carretera entre Palautordera i Sant Celoni catalogada com a via integrada.

 Es tractava de la proposta de variant que ja plantejava el POUM “decreixentista” de Palautordera, però ara ampliada. La traça dibuixada i pendent de definir amb més detall, surt de la C-35 a l’alçada de la sortida de l’AP-7. S’enfila cap al barri palauenc de Moixerigues, travessa la Tordera i esquartera la zona agrícola del Riusec. Va a buscar el TAV i mitjançant un túnel travessa el Virgili fins a la carretera de Campins. Des d’allà segueix paral·lela al TAV creuant la riera del Pertegàs i afectant la zona del sot dels Maribaus, i els plans de can Riera de l’Aigua i del Pertegàs, des d’on creua la riera i el ferrocarril fins a anar a buscar la C-35 per darrere del cementiri. En definitiva, una variant de la C-35 en forma de ronda nord de Sant Celoni en tots sentits.

En un primer moment, ingenus de nosaltres, ens vam creure que ens tornàvem a trobar amb una imposició de la Generalitat semblant a la de l’ARE, però no compreníem per què no havien planificat la carretera des d’un primer moment. I la resposta estava amagada en l’expedient del Pla Territorial, on s’hi trobaven les al·legacions presentades el setembre del 2009 pels Ajuntaments de Sant Celoni i Palautordera, que reclamaven la construcció d’aquesta variant.

Curiosament un any més tard des de l’equip de Govern celoní no n’havien informat en cap moment i havien optat per amagar-nos aquesta informació. Un clar exemple de nul·la transparència democràtica i un abús del principi que la informació és poder. Quan pensaven anunciar que Sant Celoni tindrà una variant de la C-35, potser abans de les properes eleccions municipals? O ens volien amagar que la carretera es construirà gràcies a les seves gestions per por d’assumir-ne les conseqüències? Sempre és millor carregar el mort al conseller del PSC Joaquim Nadal, responsable últim del PTMB.

Les conseqüències que la carretera tindrà sobre les persones i el territori són innegables i inassumibles. La zona verda del veïnat de Moixerigues, l’espai agrari del Riusec, la llera de la Tordera i el Pertegàs o el sot dels Maribaus es veuran fragmentats i aniquilats per donar pas a l’asfalt i als vehicles i qui sap si a futurs processos urbanitzadors. Es tracta de múltiples espais d’ús social, d’importància per a la connectivitat, per on hi transiten camins històrics i paisatges fruit de la nostra secular empremta en el territori.

No en tenen prou amb totes les infraestructures que fa anys que ens han aïllat de la Tordera i del Montnegre, i més recentment del Montseny amb la faraònica obra del TAV? No en tenen prou amb els quatre carrils de l’AP-7, que ara ens cal una nova carretera de característiques similars per l’altra banda del poble?

Ara entenem que tot i les contínues demandes de la CUP per fer la revisió del POUM, la contesta de CiU sempre ha estat la mateixa, que no calia, que ara no toca, que el POUM actual encara serveix. Sí, ara ho entenem, perquè sense aquesta revisió ells solets planifiquen el Sant Celoni del demà, el que ells creuen que és el més adient. Però sense consultar-ho a la ciutadania com poden saber quin és el Sant Celoni què volen la majoria de celonins i celonines? Un cop aprovat el Pla Territorial ja és massa tard, només ens queda adaptar-nos-hi i acceptar el que el Pla ens imposi.

Potser abans de continuar planificant en forma de pedaços ens haurien d’explicar quin és el seu model territorial real que volen per a Sant Celoni i el Baix Montseny. Pensem que cal buscar fórmules imaginatives i anar més enllà del totxo, el ciment i el cotxe, un model que ja s’ha demostrat caduc i que ens ha portat irremeiablement a la crisi econòmica i social que patim avui dia. Però per fer-ho cal creure’s-ho, cal somiar en un poble per a les persones, habitable i en equilibri amb l’entorn.

Com a pas immediat, des de la CUP, conjuntament amb altres entitats del Baix Montseny, i sense descartar més accions a tots els nivells, hem presentat aquest dimarts, 16 de novembre, un recurs contenciós davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya impugnant el PTMB perquè anul·li el traçat d’aquesta via.