Sant Celoni: La CUP i entitats del Baix Montseny presenten un contenciós contra la variant

La CUP de Sant Celoni, juntament amb altres entitats del Baix Montseny, va presentar dimarts, 16 de novembre, un recurs contenciós davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya impugnant el Pla Territorial Metropolità de Barcelona (PTMB) perquè anul·li el traçat de la variant incorporat al projecte a partir d'una esmena dels ajuntaments de Santa Maria de Palautordera i de Sant Celoni. 


La formació ha recordat que el 20 d'abril la Generalitat de Catalunya va aprovar definitivament el PTMB, una eina de planificació del territori per a l'àmbit de la Regió Metropolitana que marca les directrius en matèria de sistemes urbans, espais naturals i infraestructures a Sant Celoni i al conjunt del Baix Montseny fins a l'any 2026.

Un any abans, per l'aprovació inicial del Pla, "des de la CUP vam estudiar-ne el seu contingut, conscients que aquella era l'única escletxa que ens deixava el sistema democràtic per opinar i presentar al·legacions a tot allò que consideréssim oportú". La CUP assegura que tot i observar-hi mancances i "certs plantejament irreals i allunyats del model territorial que volem", va decidir no presentar-hi al·legacions i donar suport a les presentades per diferents entitats com l'ADENC o la Promoció del Transport Públic (PTP). En aquell moment, destaquen, la memòria del Pla no preveia cap nova infraestructura viària a Sant Celoni.

Per la CUP, "la sorpresa va ser quan un any després", assenyala, "vam detectar com per art de màgia hi apareixia una nova carretera entre Palautordera i Sant Celoni catalogada com a via integrada". Una via que feia referència a la variant que ja plantejava el POUM 'decreixentista' de Palautordera, "però ara ampliada".

La traça dibuixada parteix de la C-35 a l'alçada de la sortida de l'AP-7, s'enfila cap al nucli palauenc de Moixerigues i travessa la Tordera i la zona agrícola del Riusec. Des d'allà s'adreça cap al TAV i mitjançant un túnel travessa el Virgili fins a la carretera de Campins. Des d'allà segueix paral·lela al TAV creuant la riera del Pertegàs i afectant la zona del sot dels Maribaus, i els plans de can Riera de l'Aigua i del Pertegàs, des d'on creua la riera i el ferrocarril fins a anar a buscar la C-35 per darrere del cementiri. En definitiva, assenyala la CUP, "una variant de la C-35 en forma de ronda nord de Sant Celoni en tots sentits".

En un primer moment, expliquen, "ens vam creure que ens tornàvem a trobar amb una imposició de la Generalitat semblant a la de l'ARE", però no entenien, asseguren, per què no s'havia planificat la carretera des d'un primer moment. "En l'expedient del Pla Territorial, on s'hi trobaven les al·legacions presentades el setembre del 2009 pels Ajuntaments de Sant Celoni i Palautordera, que reclamaven la construcció d'aquesta variant", han assenyalat.

Per la CUP, el govern de CiU tenia intenció d'amagar que la carretera es construirà gràcies a les seves gestions per por d'assumir-ne les conseqüències. Unes conseqüències que són "innegables i inassumibles".

Entre aquestes destaquen afectacions a la zona verda del veïnat de Moixerigues, l'espai agrari del Riusec, la llera de la Tordera i el Pertegàs o el sot dels Maribaus que "es veuran fragmentats i aniquilats per donar pas a l'asfalt i als vehicles i qui sap si a futurs processos urbanitzadors". Es tracta, remarquen, de múltiples espais d'ús social, d'importància per a la connectivitat, per on hi transiten camins històrics i paisatges fruit de la nostra secular empremta en el territori.

Per la formació, abans de continuar planificant "ens haurien d'explicar quin és el seu model territorial real que volen per a Sant Celoni i el Baix Montseny" i en aquest sentit defensa la seva aposta per buscar fórmules imaginatives "i anar més enllà del totxo, el ciment i el cotxe".

Al marge del recurs contenciós presentat davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, la CUP no descarta altres accions "a tots els nivells" per retirar el traçat de la via del Pla Territorial Metropolità de Barcelona.
 
Font: L'Actualitat del Baix Montseny