Badalona: La CUP denuncia el model cultural i de comerç que promou el govern municipal
03/05/2009
La
formació independentista es partidària de fomentar la cultura popular
i el moviment associatiu. Pel que fa al comerç, rebutja la instal·lació
del Corte Inglés i favorable a potencia el comerç de proximitat.
Aquesta és la Badalona que volem? Amb aquesta pregunta que la CUP de Badalona
ha enganxat a l’entrada del Màgic, vol denunciar dues qüestions
importants. Per una banda, el model cultural existent a Badalona des de
fa molts anys i, per una d’altra, el model de comerç que promou les
grans superfícies comercials, enlloc del comerç de proximitat.
Pel que fa al model cultural, la CUP de Badalona
puntualitza que "L’experiència ens diu que hi ha dues menes de cultura.
La Cultura del Poble o Popular i la Cultura dels Poderosos o Dominant.
L’objectiu del moviment popular, i les entitats que en formen part,
hauria de ser desplaçar fins a substituir la cultura dominant en
l’actualitat per la cultura del poble"
També remarca que una altra apreciació és "el fet
que la Cultura del Poble va més enllà de la festa, l’oci, l’esbarjo i
el desenvolupament de les arts. Cal remarcar que aquesta Cultura, a
més, beu de diverses iniciatives i experiències. Diversitat d’entitats
de la ciutat treballen aquestes qüestions des de fa molt temps,
aconseguint uns resultats molt importants que cal tenir en compte":
· Coordinadora Popular de Festes de Maig (CPFM):
qui organitza la Festa Alternativa i Popular de Badalona com a model de
Festa autoorganitzada per les entitats i autogestionada des de fa 5
anys.
· Consell de la Juventut de Badalona (CJBDN): malgrat no compta amb el
reconeixement de l’Ajuntament, agrupa el jovent organitzat de la ciutat
i promou iniciatives i un model d’oci juvenil basat en l’autogestió pel
propi jovent i reclama espais per a fer això possible.
· Coordinadora d’Associacions per la Llengua (CAL), Òmnium Cultural,
l’Espai Jove de Converses Interculturals i tantes d’altres: promouen
l’augment de l’ús social del català, la cultura tradicional,
organitzant iniciatives com el Correllengua, debats i d’altres
activitats.
I a nivell dels barris, també existeixen Moviments Culturals molt
interessants a llocs com Baix a Mar, El Pomar, La Morera (KAJA), Llefià
(Comissió de Cultura), El Progrés (La Moral), Sant Crist (La Mussara),
Sant Roc (Fundació Ateneu Sant Roc), i un llarg etcètera.
Font: Llibertat.cat
Pel que fa al model comercial, a l’entorn del
Màgic, que s’afegeix a l’àrea comercial de Montigalà i, properament a
El Corte Inglés,la CUP de Badalona vol fer es següents constratacions:
1. Aquest model de comerç està directament relacionat amb allò
que al principi hem anomenat com la Cultura dels poderosos. Promociona
grans franquícies en detriment dels comerços arrelats a la ciutat i amb
tradició.
2. Perjudica seriosament el petit comerç de barri com han denunciat
reiteradament les Associacions de Comerciants de Badalona.
3. Són superfícies comercials depredadores amb l’entorn i afebleixen el teixit social.
4. Fomenten un consum passiu i acrític, que contribueix a
despersonalitzar-nos, a cosificar-nos, alienar-nos, amb la qual cosa
ens afebleix davant les agressions que vivim diàriament.Per tot plegat
des de la Candidatura d’Unitat Popular de Badalona clamem per a:
- Empoderar les entitats i el moviment popular de Badalona per a portar a terme les seves propostes.
- Posar l’accent en els equipaments, en els espais d’oci i culturals autogestionats pel jovent i per les entitats de Badalona.
- Insistir en la cultura del pensament crític, l’autoorganització,
l’esforç col·lectiu i la solidaritat sobretot per a aconseguir millores
en les condicions de vida, tot recuperant els valors republicans.
- Potenciar el comerç de proximitat que dinamitzi la vida social i enforteixi els lligams entre els veïns i veïnes de Badalona.
- Repensar el model comercial existent a la ciutat, tot començant per a
aturar la instal·lació del Corte Inglés i imposant mesures sobre les
grans superfícies comercials.