Mataró: Setmana de Mobilitat sostenible? Prou d'hipocresia!
28/09/2006
L’Ajuntament de Mataró s’ha limitat a tallar durant unes hores un tram del carrer Sant Josep “per conscienciar sobre la mobilitat sostenible”, el mateix dia en què el regidor de Via Pública, sr. Fermín Manchado, agafava el cotxe per anar a Barcelona. La CUP de Mataró entén que la mobilitat sostenible és un assumpte més seriós que requereix actuacions com les que hem anat proposant i el govern municipal ha desestimat sistemàticament.
Mataró és una ciutat que creix. Cada cop som més habitants, s’edifiquen més habitatges i augmenta més el parc de vehicles. Però aquest creixement és desigual i gens sostenible. Els tancaments d’empreses i la pressió urbanística dels darrers anys estan convertint Mataró en un suburbi, mancat d’equipaments i serveis. Cada cop hi ha més gent que ha de cercar la feina més lluny i el cotxe particular s’imposa de forma aclaparadora.
Justament, fa tres anys, el 2003, vam presentar un plec de mesures per aprofundir en la mobilitat sostenible i la qualitat de vida ciutadana: carrers de vianants, pàrquings perifèrics, reinversió de la recaptació de zones blaves i autopistes a la millora del transport públic, més carrils bici, carrils Bus a tots els eixos principals de la ciutat, interconnexió ferroviària de Mataró amb el Vallès Oriental, trens i busos nocturns, C32 gratuïta.
Malauradament, no hem avançat pas massa. De fet, l’Ajuntament incompleix l’Agenda 21 de Mataró, que recull els protocols de Kioto per combatre el canvi climàtic. Per tant, ens preguntem què han estat fent els darrers tres anys la regidora de Sostenibilitat, sra. Quitèria Guirao (ICV), i el regidor de Via Pública, sr. Fermín Manchado (PSC-PSOE)?
On són les polítiques que han de pacificar el trànsit urbà, reduir la Contaminació acústica, la reducció de les emissions de CO2 i sobretot disminuir la dependència dels combustibles fòssils?
La manca de resultats no pot estranyar a ningú, perquè les autoritats de Mataró continuen apostant fort pel cotxe particular. La construcció de grans aparcaments, gran aposta del tripartit, només ha beneficiat a les empreses constructores i a les concessionàries (per ex. SABA). En canvi, l’any 2005, la manca de planificació del tripartit de Mataró va permetre que s’edifiquessin 334 habitatges plurifamiliars sense que anessin acompanyats de places d'aparcament. En aquest punt, la modificació del Pla General d’Ordenació, arriba tard i és evident que això contribuirà a la saturació del trànsit urbà.
D’altra banda, no podem oblidar la desatenció d’algunes demandes ciutadanes i que ja hem denunciat amb anterioritat:
Mataró és una ciutat que creix. Cada cop som més habitants, s’edifiquen més habitatges i augmenta més el parc de vehicles. Però aquest creixement és desigual i gens sostenible. Els tancaments d’empreses i la pressió urbanística dels darrers anys estan convertint Mataró en un suburbi, mancat d’equipaments i serveis. Cada cop hi ha més gent que ha de cercar la feina més lluny i el cotxe particular s’imposa de forma aclaparadora.
Justament, fa tres anys, el 2003, vam presentar un plec de mesures per aprofundir en la mobilitat sostenible i la qualitat de vida ciutadana: carrers de vianants, pàrquings perifèrics, reinversió de la recaptació de zones blaves i autopistes a la millora del transport públic, més carrils bici, carrils Bus a tots els eixos principals de la ciutat, interconnexió ferroviària de Mataró amb el Vallès Oriental, trens i busos nocturns, C32 gratuïta.
Malauradament, no hem avançat pas massa. De fet, l’Ajuntament incompleix l’Agenda 21 de Mataró, que recull els protocols de Kioto per combatre el canvi climàtic. Per tant, ens preguntem què han estat fent els darrers tres anys la regidora de Sostenibilitat, sra. Quitèria Guirao (ICV), i el regidor de Via Pública, sr. Fermín Manchado (PSC-PSOE)?
On són les polítiques que han de pacificar el trànsit urbà, reduir la Contaminació acústica, la reducció de les emissions de CO2 i sobretot disminuir la dependència dels combustibles fòssils?
La manca de resultats no pot estranyar a ningú, perquè les autoritats de Mataró continuen apostant fort pel cotxe particular. La construcció de grans aparcaments, gran aposta del tripartit, només ha beneficiat a les empreses constructores i a les concessionàries (per ex. SABA). En canvi, l’any 2005, la manca de planificació del tripartit de Mataró va permetre que s’edifiquessin 334 habitatges plurifamiliars sense que anessin acompanyats de places d'aparcament. En aquest punt, la modificació del Pla General d’Ordenació, arriba tard i és evident que això contribuirà a la saturació del trànsit urbà.
D’altra banda, no podem oblidar la desatenció d’algunes demandes ciutadanes i que ja hem denunciat amb anterioritat:
- La instal·lació de pilones al carrer Sant Francesc d’Assís, que l’Ajuntament es nega a col·locar perquè només concep aquest carrer com a una via d’accés a l’aparcament de Can Xammar.
- Més freqüència i ampliació dels horaris de Mataró Bus.
- Propostes de millora de la mobilitat a la zona del Sorrall, presentades al març de 2006 per la CUP i que encara no han estat avaluades per l’Ajuntament.
- Millora del transport interurbà per carretera i construcció d’una estació d’autobusos interurbans, demandes presentades al maig de 2004 per la CUP i que foren desestimades pel govern tripartit.
Per tot plegat, des de la CUP suspenem a l’Ajuntament de Mataró en matèria de mobilitat sostenible i preguem que no torni a castigar a la ciutadania amb la celebració de la Setmana de la Mobilitat Sostenible. Si realment es vol abordar els problemes de la ciutat, ens cal menys propaganda i més fets. En aquest sentit, convidem a l’Ajuntament de Mataró a subscriure i executar les demandes formulades i també el document "Per una mobilitat sostenible al Maresme" elaborat el 2006 per la Xarxa Maresme, que recull bona part dels criteris d’actuació de la CUP.
Mataró, 28 de setembre del 2006